Plány zájmových aktivit


Mažoretky Hvězdičky

Vede: Romana Brožková, Denisa Brožková

Cíle:

Seznámení s klasickým pochodem, tanečními prvky

Nácvik točení hůlkou, práce s pompony

Správné držení těla, orientace v prostoru, prohlubování rytmického a hudebního cítění

Radost z pohybu, dobrá nálada, předávání zkušeností mladším kamarádům

Rozvoj mrštnosti, flexibility, koordinace, paměti, kreativity

Udržet pohyblivě aktivní děti po delší dobu (až 45 minut) – ohledy na individuální zvláštnosti a potřeby

Umět napodobit daný pohyb, bezpečně se pohybovat ve skupině

Rozvoj dětského přátelství a smyslu pro estetické cítění hudbou a tancem

Prezentace naší mateřské školy na veřejnosti

 

Obecně: Děti předškolního věku jsou velmi aktivní, taneční činnosti navozují u dětí dobrou náladu, vedou k rozvoji všestrannosti a ke správnému držení těla. V tanci se u dětí projevuje smysl pro spolupráci s ostatními.

 

Hra na tělo zdokonaluje v cítění rytmu, děti se zdokonalují v respektování tempa, charakteru, fixují si správné držení těla, taneční chůzi, nová pohybová cvičení. Děti poznávají části svého těla, zjišťují svoje vlastní možnosti, prožívají radostné pocity, podílejí se na tvorbě choreografie.

Motivace je pro děti velmi důležitá. Je to především vystoupení, které motivují děti k dobrým výsledkům a k pozitivní emoci, že chci. Učitelka musí mít vždy na paměti, že to co do dětí vkládáme, se na nich může také odrážet. Zdravý životní styl  je prioritní v každém věku, u dětí dochází k rozvoji hrubé motoriky, ke zpřesňování pohybů, k rozvoji sluchového a zrakového vnímání. Taneční průprava u dětí předškolního věku podporuje pohybový návyk jako základ životního stylu, spojený s dobrou náladou.

 

Logopedická prevence - Logohrátky

Vede: Renáta Gajdošíková

Cíle:

Rozvoj zrakového vnímání, sluchové paměti, rytmického vnímání, motorických schopností a souvislého vyjadřování

Mapování chybných hlásek – depistáž

Využití logopedických pomůcek

Povídání nad obrázky, napodobování zvuků, určování počátečních písmen, gymnastika mluvidel

Nácvik správného dýchání

Míčková automasáž – pomáhá zharmonizovat tělo, děti se uvolní, zklidní – relaxační hudba, aromalampa

 

Muzikoterapie – hra na bubny Djembe a Drumbeny

Rozvoj schopností dítěte pojmenovávat osoby, zvířata, rostliny, činnosti, předměty

V září a v říjnu byla u všech dětí provedena depistáž, která slouží k zmapování chybných hlásek. Na základě tohoto vyšetření byla některým dětem doporučena návštěva klinického logopeda. S dětmi s narušenou komunikační schopností budu pracovat i individuálně. Budeme využívat vybavenou logopedickou třídu, kde máme logopedické zrcadlo, knížky, obrázky, stavebnice na rozvoj jemné motoriky, kostky. Děti zde mají látkové sáčky, ve kterých mají své bublifuky, brčka, míčky, zrcátka, peříčka a vše, co umožňuje dětem lépe zvládnout nápravu řeči a obohatit logopedické chvilky. Nápravu řeči začneme gymnastikou mluvidel, povídáním nad obrázky, opakováním slovíček, vytleskáváním a určováním počátečních písmen, napodobováním zvuků. Pro děti budou připraveny pracovní listy. Pro zpestření budeme  zařazovat i „Míčkovou automasáž“, která má velmi široké uplatnění. Pomáhá zharmonizovat tělo, děti se při ní zklidní, uvolní a masírují si určitou část těla. Pro navození příjemné atmosféry si pustíme relaxační hudbu a zapálíme aromalampu s vonnými oleji. Zařadíme i muzikoterapii.  Bubnování na Djembe a Drumbeny.

Správná  řeč je velmi důležitá nejen při vstupu do školy, ale i při volbě dalšího povolání. Proto by rodiče neměli podcenit řeč svých dětí a měli by mít na paměti, že čas, který věnují svému dítěti, je pravým projevem jejich lásky k němu a tím nejlepším důkazem, že jim na dítěti opravdu záleží.

Dopraváček

Vede: Nataša Kačínová

Cíle:

Bezpečnost na chodníku a na silnici – kde si děti mohou bezpečně hrát a jak se mohou zviditelnit (používání reflexních prvků)

Význam semaforu, k čemu je důležitý, význam přechodu, podchodu, nadchodu

Seznámení s důležitými telefonními čísly IZS – POLICIE 158, HASIČI 150, ZS 155, TÍSŇOVÉ VOLÁNÍ 112, MĚSTSKÁ POLICIE 156

Seznámení se základními dopravními značkami, význam značek, poznávání značek v nejbližším okolí

Rozdělení dopravních prostředků – podle místa pohybu (voda, silnice, koleje, vzduch)

Povídání o jízdním kole a jeho vybavení, proč je nutná přilba

Význam používání autosedaček

 

Malý zdravotník

Vede: Michaela Žďárská

Cíle:

Seznámení s lidským tělem, naučit se pojmenovat jeho části a některé vnitřní orgány

Prevence – jak se chránit před nemocemi

Naučit se připravit zdravou svačinku, rozlišit zdravé potraviny od nezdravých

Správná hygiena – mytí rukou, péče o tělo

Naučit se správně pečovat o zuby

Správné otužování – vodou, vzduchem, sluncem

Naučit se chránit sám sebe – neznámí lidé, drogy

Základy první pomoci – jak ošetřit menší zranění, umět si poradit u větších

Naučit se správně používat telefonní čísla záchranného systému

 

Sportem k všestrannosti

Vede: Dana Plhalová, Tereza Plhalová

Míčové hry a roztleskávačky

Cíle:

Manipulace s náčiním a předměty (zvedat, nosit, kutálet, pohazovat, odrážet, kopat, driblovat)

Pohybovat se ve skupině a spolupracovat

Společně prožitá sportovní aktivita

Radost ze společné sportovní činnosti

Uvědomění si dodržování pozornosti a respektu k ostatním dětem

Rozvoj pohybových dovedností, obratnosti, rovnováhy, rychlosti

Rozvoj koordinace, mrštnosti

Vnímání rytmu

Zdokonalení pohybu spojeného s hudbou

Vzájemné prožívání, radost ze zvládnutí skladby

 

Základy environmentální výchovy

Cíle:

Přiblížení základních pojmů k environmentální výuce

Nabídnout dětem širokou nabídku k prozkoumání přírody

Rozvíjet kladný vztah k přírodě, sounáležitost s okolím

Uvědomování si negativních jevů a poškozování přírody člověkem

Vést děti k ochraně životního prostřední

Umět rozeznat různé druhy přírodnin

Uvědomovat si fungování přírody

Podněcování dětí k přemýšlení o svém podílu ve vztahu k přírodě, uvědomit si, že se jedná o celoživotní postoj

Vést děti k třídění odpadu v MŠ, znát barvy popelnic

Spolupodílet se na sběru kaštanů

Den ZEMĚ – s dětmi dalších tříd uspořádat projektový den

 

Keramika hrou

Od 3 let děti rády vyrábějí, lepí, navlékají, modelují, zdobí, malují atd. V naší mateřské škole je takového tvoření velmi mnoho a navíc máme keramickou dílnu. Kde budeme vyrábět a tvořit v bohatě vybavené dílně.

Cíle:

Osvojení základní techniky práce s hlínou

Děti se dozvědí, jak probíhá celý proces vytváření keramických výrobků, naučí se práci s nářadím a pomůckami, procvičí jemnou motoriku a kooperaci oko/ruka.

Rozvinou svou kreativitu, představivost a radost z tvořivé práce.

Utvářet a rozvíjet základní manuální zručnosti a vytvářet pracovní dovednosti a návyky

umožnit rozvoj tvořivosti, představivosti a kreativity, podpořit kladný vztah k tvoření.

 

Zvířata a jejich svět

Vede: Jarmila Coufalová

Jedná se o zájmově vzdělávací aktivitu, zaměřenou na prohlubování vědomostí v oblasti zvířat a přírody, Dle časových možností se koná 2-4x měsíčně s předškolními dětmi, formou řízené činnosti s dětskou skupinkou. Děti tráví tento čas ve vybavené třídě, na školní zahradě, popř. v rámci výletu. Malí přírodovědci mají možnost vyzkoušet a pracovat s tematickým materiálem, zajímavými pomůckami pro praxi, zkoumat skutečné přírodní výtvory. Nebojácní chovatelé se podílejí na péči o nenáročné živé tvory (šneci, strašilky, aj.)

Stanovené cíle: zábavnou formou poznávat zástupce fauny naší krajiny, využití didaktických pomůcek, herních aktivit též v interaktivní podobě, plnění tematických úkolů, pozorování živočichů v terénu, upevnit stávající znalosti, získávat další vědomosti, posilovat vztah k živé přírodě, prohlubovat základy environmentální výchovy.

Během roku se předškoláci podílejí na přípravě a účastní na besedách pro jednotlivé třídy mateřské školy, ZŠ Šluknovská, Praktickou školu, ostatní MŠ. Účastní se vědomostních a dovednostních akcí v rámci projektu MAP Českolipsko a Novoborsko aj.

 

Gymnastika

Vede: Barbora Švédová

Obecně:

Gymnastika je soubor tělesných cvičení, jehož cílem je všestranný rozboj lidského těla, udržení zdatnosti a celkově dobré výkonnosti. Je to procvičení všech svalů v těle, získání akrobatických dovedností a smyslů pro rovnováhu. Dále je zaměřena na obratnost a eleganci.

Co by děti měly zvládnout?

Seznámení se svým tělem a se svými možnostmi

Naučit se lehčí „základní“ gymnastickou sestavu

Rozvoj pozornosti a práci v kolektivu

Cíl:

Seznámení s prostředím a průběhem tréninku

Naučit děti základům gymnastiky a sportovní přípravy

Děti by se měly naučit správně držet tělo, správně běhat, skákat a další sportovní prvky

Mladší školní věk je vhodný pro nácvik a rozvoj koordinačních schopností

Rozvoj obratnosti a mrštnosti

Umět prvky napodobit

Naučit děti překonávat překážky, soustředit se a brát sport jako zábavu. Děti to musí dělat s radostí.

Do lekce gymnastiky budeme zařazovat také motorická a kompenzační cvičení pro celý rozvoj. Dětem to pomáhá rozvíjet všeobecné pohybové návyky či dovednosti a obratnosti (např.: opičí dráhy, atletická cvičení, hry, lehká gymnastika aj.). Dětem se také postupně zvyšuje nejen jejich obratnost a ohebnost celého těla, ale i schopnost koordinace pohybů a rychlost jejich reakce.

 

Angličtina pro nejmenší

Vede: Jarmila Coufalová

Vhodná pro předškoláky, kteří se s anglickým jazykem setkávají v rodině, nebo je baví.

Kompetence:

nenásilnou formou děti propojují řečové i sluchové vnímání českého a anglického jazyka

napomáhá k uvolnění mluvidel, artikulační správnosti, zlepšení výslovnosti

Cíle:

podpůrným ale především hravým způsobem připravit předškolní děti na další rozvoj řečových dovedností v anglickém jazyce

nabytí slovní zásoby v oblastech základů počítaní, barev potravin, části lidského těla, názvy předmětů, členů rodiny, ale i základní  pozdravy a tvoření jednoduchých větných vzorců

 

 
 
Mateřská škola, Česká Lípa, Bratří Čapků 2864, příspěvková organizace