Denní režim

od 6:15
do 8:45 (9:00)
scházení dětí v určených třídách, volné hry, individuální práce učitelky  s dětmi, pohovory s rodiči, uzavírání docházky, cvičení, hygiena
   
od 8:45 (9:00)
do 11:45 (12:00)
přesnídávka, hygiena hlavní dopolední téma vybrané ze ŠVP rozpracované do týdenního tématického plánu, pobyt venku - zahrada, okolí MŠ , výlety, turistika - návštěva divadla, kina, koncertu, výstavy  při nepříznivém počasí náhradní program ve třídě, zájmové aktivity, logopedie
   
od 11:45 (12:00)
do 14:15 (14:45)
hygiena, oběd, příprava na odpočinek, pohádky, odpočinek, klidové aktivity, zájmové aktivity, příprava na svačinu, TV chvilka
   
od 14:45 (15:00)
do 16:15
svačina, procvičování znalostí a dovedností, volné hry, individuální práce učitelky s dětmi, pobyt na zahradě


Rozmezí podávání stravy

Jeřabinky a Sněženky:  9,00 –   12,00 – 15,00
Pampelišky a Kopretinky:  8,45 -    11,45 – 14,45


První den ve školce

ADAPTACE NOVÝCH DĚTÍ VE ŠKOLCE

 

Nejdůležitější v procesu adaptace je počáteční oboustranná důvěra mezi učitelkou a dítětem, ale i učitelkou a rodiči, spolupráce s mateřskou školou.

 

 

Pozitivní naladění

·        vyladění dítěte ohledně mateřské školky by mělo být vždy pozitivní.  Dávejte dítěti najevo, že ve školce není za trest nebo proto, že na něj nemáte čas. Voďte jej do školky s tím, že je to pro něj zábava, nový zážitek, příležitost jak získat nové kamarády.

První dny

·        první den je dobré počítat s větší časovou rezervou, příchod neupěchat, nebýt nervózní. Pokud máte tu možnost a dohodnete se s paní učitekou, můžete s dítětem první dny nějaký čas po příchodu ve školce pobýt. Můžete si s dítětem pohrát, ujistit ho, že není třeba se něčeho obávat. S paní učitelkou můžete probrat svá očekávání, konzultovat požadavky a potřeby dítěte. Doporučujeme maminkám, aby paní učitelky seznámily se všemi návyky a zvyklostmi dítěte, aby jejich adaptace byla snažší. Vemte na vědomí, že je tu paní učitelka i pro ostatní děti. Pokud máte více dotazů nebo chcete řešit citlivé téma, dohodněte se s paní učitelkou na komunikaci mimo dobu příchodů.

·        doporučujeme první dny vyzvedávat dítě po obědě, mladší děti jsou zpočátku přijímány pouze na 2 hodiny

·        raději si přivstaňte, aby jste neměli uhoněné ráno. Ve školce budete včas a dítě bude mít dostatek času pro volnou hru

·        zpočátku by se dítě nemělo nutit do činností a hry. Některé děti jsou v adaptačním období raději v roli pozorovatele než aktéry. To samozřejmě neznamená, že se mu ve školce nelíbí, jen v sobě nemá tolik odvahy. S dítětem si o školce povídejte, ale neříkejte co má a nemá druhý den dělat. Povídejte si s ním, co ve školce vidělo, co se mu líbilo, ale neklaďte na něj požadavky, že si musí hrát a zapojovat se do činností. Učitelky jsou profesionálové a samy dokáží děti zapojit do režimu školky, zabavit je, motivovat k činnostem, odpoutat jejich pozornost od stýskání.

Co když dítě pláče?

·        často se stává, že maminky snáší odloučení od dítěte hůře než dítě samotné. Důvěřujte paní učitelkám - profesionálům, kteří mají spoustu zkušeností a jsou na adaptaci dětí připravené. I když se loučíte s plačícím dítětem, neznamená to , že dítě ve školce propláče celý den. Zkuste se přesto usmát, popřát hezký den. Rozhodně dítěti nedávejte najevo, že jste smutní a že může za to, že vás rozrušilo. Po vašem odchodu paní učitelky dítě zabaví, zaujmou hračkami, hrou a dítě ztratí pojem o čase. Najde si zábavu mezi vrstevníky, zapojí se do her, činností a čas ve školce mu uteče daleko rychleji než vystresované mamince v práci.

·        pamatujte na to, že když jste vystresovaní, dítě tuto nejistotu vycítí a adaptace bude složitější

·        po rozloučení se do třídy opakovaně nevracejte, nemusíte se ubezpečovat, že je dítě v pořádku. Paní učitelky vědí, co mají dělat.

·        v každém případě vás paní učitelky budou kontaktovat, pokud to bude nutné

·        pokud je dítěte pláč k "neutěšení" je lepší dobu  odchodu zkrátit, dítě ubezpečit, že si pro něj přijdete

·        při vyzvedávání dítěte ze školky se může stát, že dítě reaguje pláčem. To je naprosto přirozená reakce. Hlavně dítě nelitujte, že muselo být přes den samo bez vás - to mu rozhodně neprospěje! 

·        délka adaptace je u každého dítěte individuální. U někoho může trvat několik dní, u jiného dítěte několik týdnů. Stává se, že se dítě adaptuje naprosto bez problémů a až po měsíci se může objevit u dítěte protest k docházce do školky, nechce se mu vstávat. Buďte proto trpěliví a důslední. 

Pocit jistoty a bezpečí

·        je důležité, aby dítě získalo jistotu a v prostředí mateřské školy se cítilo bezpečně. Dodržujte proto režim školky, hlavně dobu příchodů a odchodů. Pokud slíbíte, že přijdete po obědě, slib dodržte. Dobu spánku nazývejte dobou odpočinku - je možné, aby si dítě na tuto dobu přineslo oblíbeného plyšáka. Děti se převlékají do pyžamek, děti na to navykáme postupně, odpočinek probíhá na lehátku s polštářkem a dekou, paní učitelky čtou pohádky.

·        dítěti naslouchejte, ale nenuťte ho do komunikace, neklaďte nedůležité otázky na které dítě ani neumí odpovědět, raději se zeptejte s kým si hrálo, jestli si na zahradě pohrálo v písku, povozilo kočárek, sklouzlo na klouzačce...

·        hlavně chvalte, chvalte, chvalte :-)

S jakýmikoliv dotazy, připomínky, problémy, náměty se obracejte na paní učitelky. Je přeci v našem společném zájmu, aby byly děti ve školce šťastné a spokojené. Jedině tak budou v naší školce děti zdravé a schopné se přirozenou cestou rozvíjet a vzdělávat.

Pedagogický a provozní tým MŠ Bratří Čapků se společně s Vámi těší na nový školní rok!

 

 

Oblečení

PŘEVLEČENÍ PRO HRU VE TŘÍDĚ

·        jakékoliv pohodlné a savé oblečení se zapínáním vždy vpředu

·        nazouvací bačkorky s klínkem

·        náhradní oblečení ( tričko, ponožky, tepláčky, spodní prádlo)

·        každé dítě má v šatně vlastní skříňku na náhradní oblečení



PŘEVLEČENÍ PRO HRU VENKU

·        nejlépe pohodlné tepláky (holčičky legíny) nebo v případě teplého počasí kraťasy

·        vhodné boty - tenisky

Všechny věci musí být podepsané celým jménem!

 

CO BY MĚLO DÍTĚ UMĚT PŘED NÁSTUPEM DO MATEŘSKÉ ŠKOLY:

 

·        nepoužívat v průběhu dne nebo odpoledního odpočinku pleny

·        umýt si ruce

·        samostatně používat WC

·        umět se svléknout a obléknout (pomůžeme se zipy, punčocháčemi, knoflíky)

·        umět se vysmrkat, utřít si nos, používat papírové kapesníky

·        aktivně hlásit své potřeby

·        nepoužívat v MŠ dudlík, ani při usínání

·        samostatně jíst (dítě nekrmte)

·        samostatně pít z hrnečku a skleničky

·        během jídla umět sedět u stolečku

·        při obědě jíst polévku a hlavní jídlo

·        umět ukusovat 1/2 krajíčku chleba včetně kůrky - nekrájet na kousky

·        dítě by mělo být zvyklé na pestrou stravu (zelenina, ovoce, maso, přílohy)

·        mělo by zvládat déle trvající chůzi

·        umět být chvíli sám bez svých blízkých

·        přizpůsobit se novým podmínkám - pobytu ve větším kolektivu dětí, v novém prostředí, déletrvajícímu odloučení od rodiny, pobytu v rušném prostředí

·        umět vyjádřit své přání a potřeby (poprosit, poděkovat, pozdravit....)

·        umět ukládat hračky a pracovní pomůcky na místo, které je k tomu určené

·        umět se chovat bezpečně v rámci svých rozumových schopností

·        umět navazovat mluvní i oční kontakt při komunikaci

·        reagovat na pokyny dospělého a reagovat na svoje jméno

·        respektovat dohodnutá pravidla v kolektivu

·        poznat si svoje oblečení, bačkůrky, boty (vše, prosíme podepište, děkujeme)

·        poznat si svoji značku, kterou bude označena skříňka, postýlka, místo na ručník...

·        umět chodit do schodů i ze schodů, přidržovat se zábradlí

·        umět si uložit svoje věci na hromádku na svoje místo

·        obout a vyzout boty, bačkory

·        orientovat se v jednoduchých pokynech, v krátkém vyprávění

·        reprodukovat krátké písničky a říkanky, popsat jednoduše obrázek

CO DĚLAT, KDYŽ SE DÍTĚ NENAUČÍ VŠE VČAS?

 

Určitě mnoho věcí dítě naprosto bez problémů zvládá, ale některé si asi ještě bude muset osvojit či upevnit. Čím dříve začnete s osvojováním patřičných dovedností, tím bude Vaše dítě při nástupu do školky ve větší pohodě.

A pokud se Váš potomek nestačí něco naučit, anebo mu to prostě nepůjde tak, jak byste si představovali?

Určitě se tím nijak nestresujte a netlačte na něj, ale v úsilí a pravidelnosti při zvládání potřebných dovedností nepolevujte a dítěti neulevujte. Pravidelností a postupem doby se to určitě naučí.

Důležité je, aby se dítě do mateřské školy těšilo a nemělo jí hned od počátku spojenou s tím, že je nešika a že když něco úplně nezvládá, nebudou ho tam chtít.

 

 

 

 
 
Mateřská škola, Česká Lípa, Bratří Čapků 2864, příspěvková organizace